Zabawy ruchowe z wykorzystaniem nietypowych rekwizytów
Zabawa stanowi jedną z najważniejszych form wychowania dzieci i wpływa na ich wszechstronny rozwój. Najważniejszą formą aktywności dziecka przedszkolnego jest zabawa oparta na potrzebie poznawania, doświadczania oraz przetwarzania otaczającej go rzeczywistości. Każda zabawa ma charakter twórczy i dzięki temu przyczynia się do rozwijania indywidualnych zdolności dziecka. Niezmiernie ważna jest rola dorosłych opiekunów, którzy wspierają maluchy w kształtowaniu ich umiejętności w atmosferze zabawy. Jest ona kluczowa dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Zabawy ruchowe, obok zabaw konstrukcyjnych, manipulacyjnych i naśladowczych, stanowią jedną z najbardziej interesujących form zabawowych dzieci. Należą do czynności podejmowanych nie tylko w przedszkolu, ale także w domu dla przyjemnego spędzenia czasu wolnego i dla rozrywki. Zabawy ruchowe w przedszkolu odgrywają kluczową rolę w rozwoju fizycznym, motorycznym i społecznym dzieci, wzmacniając kości i mięśnie, poprawiając koordynację oraz ucząc współpracy i zasad. Wspierają także rozwój poznawczy poprzez stymulację mózgu, rozwijanie wyobraźni i koncentracji. Dodatkowo, jako sposób na spożytkowanie nadmiaru energii, zabawy ruchowe wpływają na zdrowie psychiczne, budując radość z ruchu i pozytywne emocje.
Dużą rolę odgrywają zajęcia i zabawy z różnego rodzaju przyborami, także nietypowymi, tj. gazety, rolki po papierze toaletowym, kasztany, gąbki do kąpieli, sznurki, wstążki, kłębki wełny itp. Stosowanie ich wyzwala inicjatywę i pomysłowość, dzieci wykorzystują doświadczenia w tworzeniu własnych ćwiczeń i zabaw ruchowych. Poszukują sposobów wyrażania swoich emocji i aktywności ruchowej.
Zabawy z gazetami „Zabawy z gazetami” – dzieci otrzymują gazety. Swobodnie machają gazetami wg. poleceń słownych – wysoko, nisko, jedną ręką, drugą ręką; „Ruch przy muzyce” - dzieci tańczą w rytm melodii, trzymając gazetę na głowie, na ramieniu, na otwartej dłoni; „Kałuża” – dzieci obunóż, na jednej nodze, na drugiej nodze podskakują na rozłożonych na gazetach; „Skoki przez przeszkodę” – gazety leżą na dywanie dzieci chodzą po dywanie, gdy napotkają przeszkodę wykonują przeskoki przez rozłożoną gazetę; „Froterujemy podłogę” – gazeta między kolanami – dzieci wykonują skoki obunóż w różnych kierunkach, tak by gazeta nie wypadła i równocześnie uważając aby nie potrącić kolegi; „Wycieranie plamy na podłodze” – dzieci stoją w rozkroku, wykonują skłon w przód i przesuwają złożoną gazetę między stopami w tył i w przód naśladując wycieranie podłogi;
Zabawy z plastikowymi butelkami „Wałkujemy ciasto” – siad klęczny, butelka przed kolanami; dzieci trzymają dłonie na butelce, przesuwanie butelki w przód i przysuwanie jej do kolan; „Koszykarze” – dzieci stoją w małym rozkroku, przekładają butelki na przemian pod kolanami, raz prawym, raz lewym tworząc ósemkę, następnie w marszu jw.; „Karuzela” – dzieci w siadzie skulnym przetaczają butelkę wokół siebie starając się butelkę turlać dłońmi; „Sprytne stopy” – w siadzie podpartym dzieci starają się chwycić butelkę stopami i unieść ją do góry; „Luneta” – dzieci leżą na brzuchu, ręce oparte na łokciach, patrzą w lunetę raz prawym, raz lewym okiem; „Wędrujące butelki” – w leżeniu na brzuchu, dzieci z ramionami wyprostowanymi na podłodze przetaczają butelkę między rękami, z jednoczesnym podniesieniem tułowia do góry; „Podrzuć i chwyć” – dzieci w siadzie skrzyżnym podrzucają w górę butelki tak, aby móc je chwycić;
Zabawy z gąbkami „Akrobaci” – dzieci w marszu i w biegu przekładają gąbki z ręki do ręki z przodu, z tyłu, wokół siebie, pod kolanem itp; „W cyrku” – dzieci układają gąbki na stopie, podrzucają w górę i starają się złapać; „Pingwinki” – podskoki obunóż z gąbką między kolanami, chód z gąbkami; „Przeplotka” – dzieci w leżeniu na plecach – unoszą gąbki między stopami za głowę, następnie rękami przenoszą gąbkę w przód przechodząc do siadu itd.; „Sztuczka” – dzieci w staniu rozkrocznym rzucają gąbki między nogami w tył ponad siebie, tak by przeleciała w przód ponad głową; „Szybki i zwinny” – dzieci stojąc rzucają gąbkę w górę i przed chwytem starają się wykonać np. klaśnięcie w dłonie, wykonać obrót, zrobić przysiad itp.; „Czatujące koty” – dzieci na czworakach popychają gąbkę ręką i starają się naśladować ruchy skradającego kota, tak samo z gąbką na plecach;
Zabawy z kłębkiem wełny: „Mostek” – dzieci w parach, jedno w klęku podpartym wykonuje mostek, a drugie przetacza pod mostkiem kłębek i przechodzi na czworakach pod kilka razy i zmiana; „Maszerują żołnierze” – dzieci rytmicznie maszerują z wysokim unoszeniem kolan i przekładają kłębek pod kolanem; „Spacerujący stoliczek” – dzieci chodzą na wszystkich kończynach, brzuchem zwróceni ku górze, z kłębkiem wełny na brzuchu, „stolik” może przesuwać się do przodu lub do tyłu, tak aby kłębek nie spadł; „Klaśnij i złap” – dzieci stojąc podrzucają kłębek do góry, klaszczą i starają się złapać spadający kłębuszek do rąk; „Podrzuć i łap” – dzieci podrzucają i chwytają kłębki wełny na przemian, lewą i prawą ręką; „Złap myszkę” – dzieci leżą na plecach, starają się między stopami podnieść kłębek do góry; „Rzuć w okienko” – dzieci z wyznaczonego miejsca celują do kosza, powtarzają ćwiczenie prawą i lewą ręką ; Gimnastyka na wesoło - Genowefa Górecka, Renata Pęgiel, Ewa Lis
Życzę miłej zabawy Ewa Leśniowska
