Rodziny plac zabaw - Jesienne zabawy [KARTY PRACY]
Jesienne liście przyciągają wzrok ilością kolorów i kształtów, a czasem spadają wprost pod nogi, jakby chciały zaprosić do zabawy. Drodzy rodzice poszukajcie na spacerze drzew wystrojonych w kolorowe liście. Powiedzcie dziecku, że latem liście były zielone, a teraz zmieniają barwę. Poszukajcie drzew i krzewów, których liście czerwienieją, żółkną i brązowieją. Nazywajcie kolory. Poproście dziecko, aby przyniosło liść czerwony albo żółty. Spytajcie dziecko, czy liście można znaleźć tylko na drzewach. Poszukajcie liści na ziemi. Poobserwujcie, jak spadają z drzewa. Opiszcie ich ruch, używając określeń: wirują, kręcą się, spadają, obracają wokoło. Pokażcie, jak słabo jesienne liście trzymają się gałązki. Potrząśnijcie nią, aby spadły. Przypatrzcie się, jak wiatr rozwiewa je w różne strony i pobiegajcie razem z nimi.
Zachęćcie dzieci do usypywania kopczyków z liści i przeskakiwania przez nie, wskakiwania, rozkopywania nogami, podrzucania do góry i obserwowania jak spadają. Następnie zachęćcie do brodzenia nogami wśród opadłych liści. Posłuchajcie, jakie temu towarzyszą dźwięki. Poproście aby dziecko stanęło na trawniku zasypanym liśćmi i narzucie mu na głowę chusteczkę. Niech nasłuchuje, z której strony do niego podchodzisz i pokaże ręką bądź odwróci się w tę stronę. W przepięknej scenerii sami wymyślcie fantazyjne zabawy. Podpowiadamy kilka z nich.
- Leśne rzuty
Znajdźcie po kilka szyszek i na równej ścieżce (chodniku) ułóżcie jasny kamyk. Potem, jak najbliżej niego, starajcie się rzucić każdą szyszkę. Ten, kto "zbije" kamyk, zabiera wszystkie skarby. - Drzewo jak liść
Wybierzcie kilka z uzbieranych liści i poszukajcie drzew, z których spadły. Pokażcie dziecku, że klon ma inną (także w dotyku) korę niż dąb. Inaczej też rośnie jego korona - kształtem przypomina liść danego drzewa. - Kręta dróżka
Na chodniku ułóżcie z szyszek slalom z przeszkodami z patyków. Pokonujcie go biegnąc lub skacząc. - Ścieżka zdrowia
Przygotujcie trasę z urozmaiceniami do pokonania, gdzie w oznaczonych jej punktach czekają różne zadania, np.: rzuty szyszkami w drzewo, przeskakiwanie przez patyki, przysiady, przetoczenie piłki itp. - Nie dotykaj ziemi
Zadaniem dziecka jest przejść po wyznaczonej kamieniami trasie, tak by nie dotknąć ziemi. - Włożyłam do torby
Dziecko wypowiada to zdanie, dodając do niego jakąś nazwę elementu przyrody, np. kasztan. Rodzic powtarza zdanie dziecka i dodaje swój dar przyrody. Im więcej elementów, tym trudniej je zapamiętać. - Przyrodnicze figury
Ułóżcie razem z dzieckiem z szyszek, kasztanów duże figury geometryczne i je nazywajcie. Następnie dziecko może wskakiwać i wyskakiwać, chodzić po ich kształtach, wrzucać kamyki do środka figury.
A jakie zabawy w domu, kiedy pogoda nie sprzyja spacerom?
- Co to jest
Zakładamy dziecku chusteczkę na głowę lub zawiązujemy oczy i podajemy do ręki element przyrody. Dziecko rozpoznaje i nazywa dar przyrody za pomocą dotyku. - Pogodowy kalendarz
Bierzemy dwie kartki z bloku rysunkowego. Na jednej piszemy nazwy dni tygodnia i pod każdym dniem rysujemy kratkę. Na drugiej kartce rysujemy symbole różnych zjawisk atmosferycznych: słonce, chmury, słońce za chmurami, deszcz. Zachęcamy dziecko, aby codziennie obserwowało pogodę i naklejało właściwy obrazek na kalendarzu. - Rysujemy kreski
Na kartce z bloku rysujemy kilka zwierząt np. kota bez wąsów, jeża bez kolców i psa bez ogona. Pytamy dziecko, czego brakuje wszystkim zwierzętom i prosimy, by dziecko dorysowało te elementy. Nie zapomnijmy go pochwalić, gdy zakończy swój rysunek. - Mój kształt
Rozkładamy na podłodze arkusz papieru i prosimy dziecko, aby się na nim położyło. Obrysowujemy jego kształt, a później ten kształt razem wytnijcie. Następnie niech dziecko spróbuje narysować oczy, nos, usta. Może się uda pomalować ubranie, które ma na sobie. - Zabawki czy owoce
Z kolorowych gazet wycinamy owoce i zabawki. Zadaniem dziecka jest wybranie jednej grupy np. samych zabawek. Każdą zabawkę dziecko smaruje klejem i przykleja na kartce bądź kładzie, a na drugiej kartce owoce. I zbiory gotowe! - Muchomorki
Na twardej tekturce rysujemy grzyba i wycinamy go. Dziecko przykłada szablon do kartki papieru i obrysowuje muchomorka. Następnie koloruje kapelusz na czerwono i robi na nim kropki z białej pasty do zębów. - Bystre oko
Prosimy, aby dziecko się rozejrzało po pokoju i postarało się zapamiętać, co w nim jest. Potem dziecko wychodzi, a my przestawiamy jakiś przedmiot - zaczynamy od czegoś dużego, charakterystycznego. Zadaniem dziecka jest znalezienie różnicy - i zamiana ról. Ta zabawa może się nigdy nie skończyć! - Do pary
Stawiamy przed dzieckiem koszyk/pudełko z rękawiczkami dziecięcymi, damskimi, męskimi, potrzebnymi do sprzątania. Następnie wyjmujemy dwie jednakowe rękawiczki i wyjaśniamy, co to jest para. Prosimy dziecko, aby posegregowało rękawiczki do pary i powiedziało kto je nosi i dlaczego.
POBIERZ KARTY PRACY [.docx, 187.04 kB]
Opracowała:
mgr Iwona Markowska