Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Rodziny plac zabaw - Jesienne zabawy [KARTY PRACY]

Jesienne liście przyciągają wzrok ilością kolorów i kształtów, a czasem spadają wprost pod nogi, jakby chciały zaprosić do zabawy. Drodzy rodzice poszukajcie na spacerze drzew wystrojonych w kolorowe liście. Powiedzcie dziecku, że latem liście były zielone, a teraz zmieniają barwę. Poszukajcie drzew i krzewów, których liście czerwienieją, żółkną i brązowieją. Nazywajcie kolory. Poproście dziecko, aby przyniosło liść czerwony albo żółty. Spytajcie dziecko, czy liście można znaleźć tylko na drzewach. Poszukajcie liści na ziemi. Poobserwujcie, jak spadają z drzewa. Opiszcie ich ruch, używając określeń: wirują, kręcą się, spadają, obracają wokoło. Pokażcie, jak słabo jesienne liście trzymają się gałązki. Potrząśnijcie nią, aby spadły. Przypatrzcie się, jak wiatr rozwiewa je w różne strony i pobiegajcie razem z nimi.

Zachęćcie dzieci do usypywania kopczyków z liści i przeskakiwania przez nie, wskakiwania, rozkopywania nogami, podrzucania do góry i obserwowania jak spadają. Następnie zachęćcie do brodzenia nogami wśród opadłych liści. Posłuchajcie, jakie temu towarzyszą dźwięki. Poproście aby dziecko stanęło na trawniku zasypanym liśćmi i narzucie mu na głowę chusteczkę. Niech nasłuchuje, z której strony do niego podchodzisz i pokaże ręką bądź odwróci się w tę stronę. W przepięknej scenerii sami wymyślcie fantazyjne zabawy. Podpowiadamy kilka z nich.

  1. Leśne rzuty
    Znajdźcie po kilka szyszek i na równej ścieżce (chodniku) ułóżcie jasny kamyk. Potem, jak najbliżej niego, starajcie się rzucić każdą szyszkę. Ten, kto "zbije" kamyk, zabiera wszystkie  skarby.
  2. Drzewo jak liść
    Wybierzcie kilka z uzbieranych liści i poszukajcie drzew, z których spadły. Pokażcie dziecku, że klon ma inną (także w dotyku) korę niż dąb. Inaczej też rośnie jego korona - kształtem przypomina liść danego drzewa.
  3. Kręta dróżka
    Na chodniku ułóżcie z szyszek slalom z przeszkodami z patyków. Pokonujcie go biegnąc lub skacząc.
  4. Ścieżka zdrowia
    Przygotujcie trasę z urozmaiceniami do pokonania, gdzie w oznaczonych jej punktach czekają różne zadania, np.: rzuty szyszkami w drzewo, przeskakiwanie przez patyki, przysiady, przetoczenie piłki itp.
  5. Nie dotykaj ziemi
    Zadaniem dziecka jest przejść po wyznaczonej kamieniami trasie, tak by nie dotknąć ziemi.
  6. Włożyłam do torby
    Dziecko wypowiada to zdanie, dodając do niego jakąś nazwę elementu przyrody, np. kasztan. Rodzic powtarza zdanie dziecka i dodaje swój dar przyrody. Im więcej elementów, tym trudniej je zapamiętać.
  7. Przyrodnicze figury
    Ułóżcie razem z dzieckiem z szyszek, kasztanów duże figury geometryczne i je nazywajcie. Następnie dziecko może wskakiwać i wyskakiwać, chodzić po ich kształtach, wrzucać kamyki do  środka figury.

A jakie zabawy w domu, kiedy pogoda nie sprzyja spacerom?

  1. Co to jest
    Zakładamy dziecku chusteczkę na głowę lub zawiązujemy oczy i podajemy do ręki element przyrody. Dziecko rozpoznaje i nazywa dar przyrody  za pomocą dotyku.
  2. Pogodowy kalendarz
    Bierzemy dwie kartki z bloku rysunkowego. Na jednej piszemy nazwy dni tygodnia i pod każdym dniem rysujemy kratkę. Na drugiej kartce rysujemy symbole różnych zjawisk atmosferycznych: słonce, chmury, słońce za chmurami, deszcz. Zachęcamy dziecko, aby codziennie obserwowało pogodę i naklejało właściwy obrazek na kalendarzu.
  3. Rysujemy kreski
    Na kartce z bloku rysujemy kilka zwierząt np. kota bez wąsów, jeża bez kolców i psa bez ogona. Pytamy dziecko, czego brakuje wszystkim zwierzętom i prosimy, by dziecko dorysowało te elementy. Nie zapomnijmy go pochwalić, gdy zakończy swój rysunek.
  4. Mój kształt
    Rozkładamy na podłodze arkusz papieru i prosimy dziecko, aby się na nim położyło. Obrysowujemy jego kształt, a później ten kształt razem wytnijcie. Następnie niech dziecko spróbuje narysować oczy, nos, usta. Może się uda pomalować ubranie, które ma na sobie.
  5. Zabawki czy owoce
    Z kolorowych gazet wycinamy owoce i zabawki. Zadaniem dziecka jest wybranie jednej grupy np. samych zabawek. Każdą zabawkę dziecko smaruje klejem i przykleja na kartce bądź kładzie, a na drugiej kartce owoce. I zbiory gotowe!
  6. Muchomorki
    Na twardej tekturce rysujemy grzyba i wycinamy go. Dziecko przykłada szablon do kartki papieru i obrysowuje muchomorka. Następnie koloruje kapelusz na czerwono i robi na nim kropki z białej pasty do zębów.
  7. Bystre oko
    Prosimy, aby dziecko się rozejrzało po pokoju i postarało się zapamiętać, co w nim jest. Potem dziecko wychodzi, a my przestawiamy jakiś przedmiot - zaczynamy od czegoś dużego, charakterystycznego. Zadaniem dziecka jest znalezienie różnicy - i zamiana ról. Ta zabawa może się nigdy nie skończyć!
  8. Do pary
    Stawiamy przed dzieckiem koszyk/pudełko z rękawiczkami dziecięcymi, damskimi, męskimi, potrzebnymi do sprzątania. Następnie wyjmujemy dwie jednakowe rękawiczki i wyjaśniamy, co to jest para. Prosimy dziecko, aby posegregowało rękawiczki do pary i powiedziało kto je nosi i dlaczego.

POBIERZ KARTY PRACY [.docx, 187.04 kB]

Opracowała:
mgr Iwona Markowska