Rodzinny plac zabaw
Drodzy rodzice korzystajmy z dobrej pogody i bawmy się z dzieckiem na świeżym powietrzu. Omijajmy ruchliwe drogi i zatłoczone ulice, wybierając jako miejsca spaceru parki, polne drogi, łąki, las. Zabawy na dworze zaspakajają potrzebę ruchu u dziecka, który pełni różne funkcje. Pod wpływem ruchu mózg tworzy pewne substancje, które działają przeciwbólowo, antydepresyjnie i pomagają zmniejszyć napięcie emocjonalne, a ponadto ułatwiają przewodzenie impulsów nerwowych. Aktywność fizyczna u dzieci usprawnia działanie wszystkich narządów wewnętrznych: krążenie, trawienie, metabolizm. Ponadto wzmacnia układ mięśniowy, kostny, przeciwdziała wadom postawy, ćwiczy koordynację ruchów, ich zwinność i płynność, doskonali równowagę. Dziecko, przemieszczając się w przestrzeni, przyswaja dzięki zmysłom więcej informacji, poznaje stosunki przestrzenne (prawo-lewo, góra-dół, nad-pod). Dodatkowo ruch sprawia dzieciom radość oraz dostarcza informacji o własnych możliwościach.
Oto kilka pomysłów, które można wykorzystać:
Bociany na łące- głodne bociany(dzieci) chodzą po łące (trawnik, podwórko, chodnik) wysoko unosząc nogi na przemian i szukają żabek. Dorosły mówi: żabka z tyłu, żabka dwa kroki do tyłu, krok w prawo, dwa kroki w lewo. ,,Bocian " wykonuje polecenia i potem stając na jednej nodze trzy razy ,,klekocze" wdychając wolno powietrze nosem.
Gąsienica-przywiążcie do wstążki w równych odstępach, kilka baloników. Na pierwszym można namalować uśmiechniętą buźkę. Tak dużą gąsienicę można wyprowadzać na spacery.
Kostki lodu-szczególnie w upalne dni zabawa kostkami lodu sprawia dużą przyjemność. Można układać z nich wieżę, bawić się komu się pierwszemu rozpuści kostka w dłoni, przenosić kostki z jednej miski do drugiej za pomocą szczypce lub chińskich pałeczek.
Mokra gąbka-gąbkę zamaczamy w wodzie, wyżymamy lekko, a następnie gramy nią w piłkę ręczną. Można również zamaczać ją, a następnie wyżymać nad pojemnikiem z miarką i porównywać komu więcej wody spłynęło do pojemnika.
Gaszenie ognia-ustawiamy na stole po trzy świeczki dla każdego gracza i na sygnał startu każdy gracz napełnia swój pistolet na wodę i próbuje z odległości 2-3 m zgasić swoje świeczki.
Piłeczka w szklance wody-napełniamy szklankę wodą dla każdego gracza i wkładamy piłeczkę ping-pongową lub korek. Na sygnał startu każdy tak dmucha by wydostać piłeczkę z szklanki. Wygrywa ta osoba, której piłka pierwsza wyskoczy ze szklanki.
Olej w wodzie-znajdźcie słoik po dżemie i napełnijcie go do trzech czwartych wodą zabarwioną barwnikiem. Następnie dopełnijcie słoik olejem i zakręcie pokrywką. Poruszamy słoikiem i obserwujemy co się dzieje. Woda i olej nie mieszają się ze sobą i dzięki temu olej tworzy coraz to ciekawsze formy.
Cieknąca dłoń- napełniamy starą gumową rękawiczkę wodą i przebijamy ją w kilku miejscach za pomocą igły. W upalne dni rysujemy nią różne wzory na chodniku, piasku.
Zabawy w wodzie
Wodne kulki-owińcie średniej wielkości kamyk folią aluminiową i wrzucie go do niezbyt głębokiej wody. Następnie szukamy kamieni i rzucamy nimi z linii startu w kierunku kamienia owiniętego folią. Wygrywa ten gracz, którego kamień wyląduje najbliżej połyskującego kamienia. Po zakończeniu zabawy pamiętajmy wyjąć z wody kamień owinięty folią.
Wyścig piłek-usiądźcie na krawędzi basenu, lub materaca i zamoczcie same nogi. Każdy otrzymuje po jednej piłce plażowej i kładzie przed sobą na wodzie. Na sygnał startu każdy jak najmocniej zmąca wodę poprzez mocne machanie nogami, odpychając tym samym piłkę. Wygrywa ta osoba, która w ciągu dwóch minut najdalej odepchnie swoją piłkę.
Wodna bitwa-ustawiamy się naprzeciwko siebie w wodzie w odstępie 2 m. Gra polega na porządnym zmoczeniu przeciwnika.
Przeciąganie liny w wodzie-ustawiamy się naprzeciwko siebie na materacu lub desce do pływania. Na znak startu przeciągamy ,,łódź" przeciwnika w swoim kierunku.
Turniej pingpongowy - każdy staje przy krawędzi basenu i kładzie przed sobą (na wodzie) piłeczkę pingpongową. Na sygnał każdy gracz jak najszybciej dopływa na drugą stronę basenu, dmuchając przed sobą piłeczkę.
Konwój-każdy kładzie się na materacu bądź kole i chwyta sąsiada za nogi, tworząc łańcuch. Zadaniem jest dopłynięcie do celu używając tylko jednej ręki.
Wodny rzep-dziecko siada na ramionach dorosłego i zamienia się w rzep trzymając się najmocniej. Partnerowi się to nie podoba i stara się pozbyć rzepa poprzez skoki, zanurzanie się pod wodę.
Zabawy w piasku
Czyje to stopy-dziecko zamyka oczy, a pozostali kładą się obok siebie na plaży i przykrywają się ręcznikami. Jedynie stopy spod nich wystają. Dziecko otwiera oczy i kolejno zgaduje czyje stopy wystają spod ręcznika.
Kartonowe grabie- potnijmy karton na paski o długości 15 cm i szerokości 10 cm. Następnie wytnijmy na bocznej krawędzi ząbki. Każde grabie powinny mieć ząbki w innym kształcie. Za pomocą tych narzędzi można robić ciekawe wzory na piasku.
Drukarz- gromadzimy ok 5 przedmiotów np. klucze, butelkę, kapsel, muszelkę kamyk itp. Dziecko zamyka oczy, a my odciskamy w mokrym piasku odciski poszczególnych przedmiotów. Na sygnał drukarza szkrab otwiera oczy i odgaduje, którymi przedmiotami zrobiono te odciski.
Syrenka-dziecko kładzie się na piasku, a my zasypujemy go od pasa w dół piaskiem. Następnie wyrzeźbiamy w piasku rybi ogon. Kiedy rzeźba będzie mocna, dziecko wyjmuje nogi.
Tor wyścigowy - usypujemy górę piaskową i wygładzamy zbocza. Następnie wciskamy w piasek małą piłeczkę i prowadzimy nią tor. Tak powstały tor wygładzamy i formujemy, aby mogły po nim zjeżdżać małe samochodziki lub zakrętki od butelek, czy turlać się piłeczka.
Abecadło- rysujemy w piasku literę, a dziecko turla piłeczkę po tym torze lub wykłada muszelkami, kamyczkami. Dzięki temu zapamięta nie tylko wygląd litery, a także jej pisownię.
Trening pamięci-wyszukujemy 4-7 przedmiotów (muszla, kamień, glony, szyszka, patyk, źdźbło trawy itd.). Zebrane przedmioty przykrywamy chustą, następnie odsłaniamy na dziesięć sekund. Dziecko stara się zapamiętać i znaleźć wszystkie ,,skarby", które zobaczył pod chustą.
Halo- dziecko oddala się od nas o 5 m. Następnie wraca z zamkniętymi oczami. Jeśli zmieni kierunek wskazujemy mu drogę, wołając ,,halo".
Golf- napełniamy skarpetę piaskiem. W odległości 3-4 m od dziecka rozkładamy koc. Zadaniem dziecka jest chwycić zawiązaną skarpetę nad supłem i rzucić ją na koc.
Spacer slalomem-rysujemy patykiem zygzakowatą linię w piasku, a dziecko podąża tą linią wyrytą w piasku. Następnie sam próbuje naśladować ruchy węża ciągnąc za sobą kijek.
mgr Dorota Markowska