Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Kiedy myślimy o rozwoju mowy

Kiedy myślimy o rozwoju mowy, komunikacji, musimy uświadomić sobie, że jest to nierozerwalnie połączone z potrzebą ruchu. Zamyka to nasze kojarzenie pracy logopedy z dzieckiem wyłącznie przed lustrem lub przy stoliku. To przez ciało dziecko wyraża swoje potrzeby i przez ciało można dostarczać stymulacji wpływających pośrednio na rozwijanie mowy czy korygowanie wymowy


Jedną z metod może być metoda integracji bilateralnej.  Metoda ta polega na synchronizacji pracy np. rąk czy nóg, wykonujących ruchy jednocześnie lub niezależnie, a więc jest to spowodowanie współpracy dwóch stron ciała w tym samym czasie– rąk, nóg, pary uszu czy oczu. Chodzi o integrację kierunków góra- dół, przód- tył, lewa- prawa, czyli traktowane wielopłaszczyznowo Kształtowane jest poczucie własnego ciała, granice własnego ciała, przestrzeń i ruch w niej oraz kierunek działania oraz odruch hamowania (popatrz- wysłuchaj- powtórz).  Ta sama ilość ćwiczeń po jednej i drugiej stronie wyrównuje napięcie mięśniowe, ale też w dalszej perspektywie wpływa na asymetrię, koncentrację,, uważność na to, co robimy, pamięć, a także na relacje między rodzicem a dzieckiem.


Nie możemy oczekiwać od dziecka, że będzie precyzyjnie operować językiem, wymawiając poszczególne głoski, jeżeli jego ciało nie pracuje prawidłowo (np. trudno mu utrzymać równowagę, jest nadruchliwe). Rozwój zaczyna się od motoryki dużej. Dopiero potem przechodzimy do pracy motoryki małej i oralnej. Kluczowe jest tu włączenie procesów myślowych w wykonywane ćwiczenia, żeby poczekać, nie spieszyć się, przeanalizować zadanie, które właśnie należy wykonać.


Dlatego ćwiczenia ruchowe łączone są z różnymi tekstami - tzw. ciągami zautomatyzowanymi, wierszykami, nazwami aktualnie utrwalanymi (np. przymiotniki). Ta sama ilość powtórzeń ruchu po każdej ze stron i zatrudnienie kojarzenia ruchu ze słowem to kluczowe wyzwania tej metody, która jest zasadniczo genialnie prosta i nawiązuje do naturalnych sposobów poruszania (chodzenie, bieganie). Pamiętajmy o tym wykonując „orzełki” na piasku


mgr Magdalena Konstantynowicz