Kiedy myślimy o rozwoju mowy
Kiedy myślimy o rozwoju mowy, komunikacji, musimy uświadomić sobie, że jest to nierozerwalnie połączone z potrzebą ruchu. Zamyka to nasze kojarzenie pracy logopedy z dzieckiem wyłącznie przed lustrem lub przy stoliku. To przez ciało dziecko wyraża swoje potrzeby i przez ciało można dostarczać stymulacji wpływających pośrednio na rozwijanie mowy czy korygowanie wymowy
Jedną z metod może być metoda integracji bilateralnej. Metoda ta polega na synchronizacji pracy np. rąk czy nóg, wykonujących ruchy jednocześnie lub niezależnie, a więc jest to spowodowanie współpracy dwóch stron ciała w tym samym czasie– rąk, nóg, pary uszu czy oczu. Chodzi o integrację kierunków góra- dół, przód- tył, lewa- prawa, czyli traktowane wielopłaszczyznowo Kształtowane jest poczucie własnego ciała, granice własnego ciała, przestrzeń i ruch w niej oraz kierunek działania oraz odruch hamowania (popatrz- wysłuchaj- powtórz). Ta sama ilość ćwiczeń po jednej i drugiej stronie wyrównuje napięcie mięśniowe, ale też w dalszej perspektywie wpływa na asymetrię, koncentrację,, uważność na to, co robimy, pamięć, a także na relacje między rodzicem a dzieckiem.
Nie możemy oczekiwać od dziecka, że będzie precyzyjnie operować językiem, wymawiając poszczególne głoski, jeżeli jego ciało nie pracuje prawidłowo (np. trudno mu utrzymać równowagę, jest nadruchliwe). Rozwój zaczyna się od motoryki dużej. Dopiero potem przechodzimy do pracy motoryki małej i oralnej. Kluczowe jest tu włączenie procesów myślowych w wykonywane ćwiczenia, żeby poczekać, nie spieszyć się, przeanalizować zadanie, które właśnie należy wykonać.
Dlatego ćwiczenia ruchowe łączone są z różnymi tekstami - tzw. ciągami zautomatyzowanymi, wierszykami, nazwami aktualnie utrwalanymi (np. przymiotniki). Ta sama ilość powtórzeń ruchu po każdej ze stron i zatrudnienie kojarzenia ruchu ze słowem to kluczowe wyzwania tej metody, która jest zasadniczo genialnie prosta i nawiązuje do naturalnych sposobów poruszania (chodzenie, bieganie). Pamiętajmy o tym wykonując „orzełki” na piasku
mgr Magdalena Konstantynowicz