Dla kogo terapia ręki i motoryki małej?
Terapia ręki ma na celu usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz dostarczenie wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów i struktur, materiałów i ich rozróżniania. Są to ćwiczenia i zabawy rozwijające sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu pisania.
Terapia ręki jest wskazana dla dzieci wykazujących:
- problem z koordynacją ruchową,
- nieprawidłową postawę ciała,
- trudności grafomotoryczne (malowanie, pisanie),
- zaburzenia napięcia w zakresie kończyny górnej,
- zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej,
- trudności w zabawach manualnych,
- trudności z wykonywaniem codziennych czynności(ubieranie, zapinanie guzików).
Rękę człowieka można nazwać narządem ruchowo-chwytno-badawczo-poznawczo-komunikacyjnym. Już to wskazuje dobitnie na jej ogromną rolę w naszym życiu. Ręka ludzka zbudowana jest z wielu elementów:
- Rusztowanie kostne,
- Stawy i torebki stawowe, więzadła, ścięgna zginaczy i prostowników(nie wykonują one ruchu, ale umożliwiają wykonanie go),
- Liczne, bardzo zróżnicowane mięśnie, które są odpowiedzialne za wykonywanie przez rękę podstawowych ruchów chwytnych lub kombinacji poszczególnych rodzajów chwytów(najsilniejsze mięśnie leżą na przedramieniu, a dla ruchów precyzyjnych służą im mięśnie krótkie ręki).
Kości, stawy i mięśnie tworzą ściśle związaną ze sobą całość biologiczną i mechaniczną i wzajemnie na siebie oddziałują. Zarówno ich rozwój, jak i funkcjonowanie są od siebie nawzajem uzależnione. Do prawidłowego rozwoju mięśni konieczny jest dobry rozwój i stan kości oraz prawidłowa budowa i funkcjonowanie stawów. Patologia mięśni natomiast (zaniki, porażenia, niedowłady) może szkodliwie oddziaływać na stan stawów. Ręka spełnia swoje funkcje gdy wszystkie jej elementy składowe działają prawidłowo i zachowana jest ich wielostronna współpraca. Dlatego tak ważne jest, żeby nie usprawniać tylko poszczególnych części składowych(np. odtwarzania zgięcia palców), a pracować nad rozwojem funkcji (np. nauka trzymania i picia z kubka, zakładania i zapinania butów).
To, co robią nasze ręce i dłonie to rozwój naszej kory mózgowej oraz możliwości kontroli korowej wszelkich ruchów, od ruchów obszernych do bardziej precyzyjnych. Wszystkie nasze ruchy pochodzą z centrum korowego, zaś obszar odpowiedzialny za ruchy dłoni, kciuka i innych palców, zajmuje stosunkowo dużą powierzchnię w stosunku do pozostałych obszarów w korze odpowiedzialnych za inne ruchy. Sama dłoń jest ważna, ale najważniejsze są właściwości mózgu i skomplikowany mechanizm nerwowy, dzięki któremu zdolni jesteśmy zapoczątkować ruch, koordynować swe zachowania ruchowe.
Rozwój małej motoryki zawiera się w całościowym rozwoju psychomotorycznym dziecka. Zależy on ponadto od sprawności dużej motoryki. Podczas prawidłowo przebiegającej integracji wrażeń dotyku, równowagi i propriocepcji dziecko rozwija duże grupy mięśniowe w piersi, szyi, ramionach i nogach oraz uczy się nimi koordynować. Dobra koordynacja dużej motoryki jest podstawą koordynacji małych grup mięśniowych. Dziecko, które codziennie ma możliwość zabawy i biegania na świeżym powietrzu, będzie zręczniej posługiwało się nożyczkami, niż dziecko, które większość czasu spędza przed telewizorem. Podstawowymi umiejętnościami rozwijanymi w trakcie doskonalenia motoryki małej są:
- kontrolowane ruchy rąk i palców,
- chwytanie przedmiotów jedną ręką bez pomocy,
- manipulowanie przedmiotem w celu wykonania zadania,
- skoordynowane używanie obu rąk.
Objawy słabo rozwiniętej małej motoryki:
- zaburzona praksja (zaplanowanie i wykonanie ruchu),
- niska wyćwiczalność w zakresie ruchów drobnych (brak precyzji ruchów) związana z nadmiernym lub za małym napięciem mięśni,
- brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramienia,
- zakłócenia koordynacji wzrokowo-ruchowej przy czynnościach wykonywanych pod kontrolą wzroku(niski poziom graficzny oraz trudności w innych zadaniach plastycznych),
- niechętne podejmowanie czynności manualnych,
- poziom samoobsługi nieadekwatny do wieku dziecka.
Podstawowe zasady prowadzenia ćwiczeń usprawniających ręce:
- Należy pamiętać o kolejności kształtowania się podstawowych funkcji rąk: sięganie, chwytanie, trzymanie, zwalnianie chwytu, przekładanie z ręki do ręki, wyrzucanie przedmiotów, itd. z jaką pojawiają się one w rozwoju ruchowym dziecka zdrowego.
- Należy zaczynać od ćwiczeń najłatwiejszych do wykonania przez samo dziecko, by zachęcić do współdziałania i zabawy.
- Przy istniejących różnicach w ogólnej sprawności między kończynami, należy rozpoczynać ćwiczenia od kończyny sprawniejszej, z lżejszymi niedowładami, następnie zastosować ćwiczenia kończyny słabszej.
- Do wszystkich ćwiczeń należy wprowadzić interesujące pomoce (rekwizyty, zabawki).
Przykłady i propozycje ćwiczeń
Jeśli u dziecka jest słabo rozwinięta motoryka mała, powinno zostać poddane terapii, która rozwija duże i małe grupy mięśniowe. Podane ćwiczenia są tylko przykładami.
Ćwiczenia rozmachowe:
- zamalowywanie farbami dużych powierzchni za pomocą rąk, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół,
- zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem przestrzennym(palcami, kredą, węglem),
- rysowanie palcem, patykiem na dużej powierzchni rozlanej masy mydlanej, pianki do golenia, kiślu, rozsypanej mąki,
- uderzanie rolką po papierze, piankową w balon wiszący na sznurku,
- łapanie baniek mydlanych, dmuchanie na nie gruszkami do nosa,
- taczki,
- wycieranie piany z lustra,
- przekładanie małej poduszeczki dookoła siebie,,
- budowanie wieży z pudeł, jaśków,
- mieszanie w dużej misce z makaronem, kaszą, kasztanami,
- turlanie, przechodzenie przez tunele, czołganie,
- w podskoku odbijanie dłoni maczanej w farbie na papierze zawieszonym wyżej na ścianie,
- rozciąganie pończochy, gumy ręką przytrzymywaną stopą.
Ćwiczenia manualne:
- gniecenie w rękach gąbek, piłeczek,
- ugniatanie papierowych kul, darcie gazet, składanie papieru,
- przeciąganie sznurka, pociąganie za sznurki zawieszone, zwijanie sznureczka,
- przesypywanie kaszy, cukru, ryżu, piasku, żwirku z kubka do kubka, przelewanie wody, nasypywanie łyżką do kubeczka,
- zabawy masą solną, gliną, ciastoliną,
- wbijanie gwoździ w pieniek młotkiem,
- odkręcanie butelek, słoików,
- przewracanie kartek w książkach, gazecie,
- wałkowanie ciasta, wyciskanie foremek,
- wieszanie chusteczek na sznurku, przyczepianie ich spinaczami,
- składanie pociętych widokówek na części,
- składanie liter i cyfr z części,
- wyszukiwanie w worku wskazanych przedmiotów bez udziału wzroku,
- nakładanie korali geometrycznych na patyk wg wzoru.
Ćwiczenia ruchów precyzyjnych
- łamanie patyczków,
- wyciskanie wody z butelki (po musztardzie, keczupie, szamponie) i tryskanie nią po chodniku, napełnianie dzbanków,
- przebijanie palcem wskazującym bąbelków na folii z wypustkami,
- odpinanie klamerek przypiętych do ubrania dziecka chwytem trójpalcowym,
- temperowanie kredek dużymi temperówkami,
- wyciąganie chusteczek z rolki po folii aluminiowej,
- wyciąganie z miski z materiałem sypkim ukrytych skarbów,
- wkładanie rodzynek chwytem pęsetkowym do butelki o wąskim wlocie,
- dopasowywanie klocków do wgłębień wg kształtów,
- rozdzieranie papieru palcami,
- zwijanie palcami chusteczek, apaszek,
- kreślenie obszernych ruchów palcem, piórkiem, pędzlem w materiale sypkim,
- cięcie papieru nożyczkami po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych,
- "Paluszkowy teatrzyk" - nakładanie pacynek na palce i dotykanie po kolei palców do kciuka,
- ściskanie gniotek (balonów wypełnionych kaszą, ryżem, grochem, wodą),
- rozciąganie gumek recepturek i nakładanie na butelkę z wodą,
- wciskanie pinezek w tablicę korkową i wyjmowanie ich,
- otwieranie i zamykanie skarbonek, kłódek,
- robienie konfetti za pomocą dziurkacza,
- ugniatanie małych kulek z gazety trzema palcami (środkowym, wskazującym i kciukiem),
- wrzucanie guzików do skarbonki, słoika z otworem,
- stemplowanie stemplami z przekrojonego ziemniaka, jabłka, ogórka maczanych w farbie,
- kreślenie figur, kształtów za pomocą kreski łączącej wyznaczone punkty,
- obrysowywanie szablonów najpierw wewnątrz szablonu, a następnie po stronie zewnętrznej,
- pisanie dziecku liter na plecach-rozpoznawanie ich przez dziecko i wskazywanie na planszy, która leży przed dzieckiem,
- pogrubianie prostych wzorów (linii, kół),
- kropkowanie kwadratowych pól,
- rysowanie palcem wskazującym w piance do golenia.
Opracowała:
mgr Dorota Markowska